Dárkové tašky, ať už z pestrého papíru nebo z odolného plastu, patří k nejen našemu každodennímu privátnímu ale i firemnímu životu: jsou používány jako nosič propagačních prospektů na veletrzích či výstavách, jako rychlé balení dárků či upomínkových předmětů pro Vaše zákazníky nebo obchodní partnery atd. Výrobci kosmetiky, šperků či značkového zboží upřednostňují papírové tašky z lakovaného papíru, zatímco my v soukromí svůj nákup ze supermarketu vkládáme do igelitové tašky. Za celý rok nám projde rukama cca 65 tašek. Praktické tašky nefungují pouze jako pomocníci pro odnos zboží, ale také jako reklamní prostředek. Každá taška za svého „života“ zaujme 300 párů očí – úctyhodné číslo na předmět, který měl původně sloužit pouze k usnadnění nákupu.
Vývoj papírové tašky
Papírové tašky a sáčky patří vůbec k těm nejstarším prostředkům pro manipulaci: již v době kamenné je lidé vyráběli z listů poskládaných do tvaru trychtýře, ze zvířecích rohů nebo měchýřů a skladovali a přepravovali v nich zrní, ořechy, semena nebo kašovitá jídla. Přibližně od roku 1400 se v Německu začal vyrábět papír, což mělo za následek používání kornoutů a tašek z papíru. S industrializací pak začalo jejich celosvětové vítězné tažení. První papírové sáčky vyráběné automatizovaně ve velkém množství se objevily v roce 1853. Na začátku 20. století již existovala celá řada tašek. Tyto papírové tašky sloužily v první řadě jako obal na potraviny. Takto například zajistily nalepené silné papírové proužky větší bezpečnost při přepravě lahví. Dnes se nachází na trhu papírové tašky v různých velikostech, barvách i designu pro různé možnosti využití.
Igelitové tašky a jejich rozmach
Velký rozvoj v konzumní společnosti zažila taška v padesátých a šedesátých letech. Zároveň si věda pohrávala s novými, snadno zpracovatelnými látkami, které disponovaly vysokou flexibilitou i stabilitou a zároveň byly pevné. Na začátku padesátých let se na trhu objevily první igelitové tašky s plně syntetického plastu – většina se vyráběly z flexibilního polyethylenu (PE). Pro igelitové tašky znamenal rok 1965 období rozkvětu, které velice brzy vytlačily papírové tašky z prvního místa a začaly získávat větší podíl na trhu. Na tomto prvenství se významně podepsaly dvě nesporné výhody: nižší hmotnost a zároveň možnost většího zatížení. K dalším faktorům ve prospěch igelitové tašky či sáčku se řadí jejich voděodolnost a možnost opakovaného použití.
Potisk tašky jako nízkonákladový reklamní prostředek
Na základě různorodosti designu i nízkých výrobních nákladů si papírové tašky a klasické igelitové tašky získaly pozornost podniků, a tak se zrodil princip „chodící“ reklamy: obchodní dům Horten v roce 1961 zadal první velkozakázku na výrobu igelitové tašky s firemním potiskem. Postupně začaly potisk tašek využívat i další a další firmy. Díky nim propagujete, ve srovnání s PR článkem v novinách či reklamou na billboardu, Vaši značku s minimem nákladů u konečných zákazníků. Prostř. potisku zákazník nejen rychle identifikuje Vaši firmu popř. produkty, ale poskytnete mu prakticky také Vaše kontaktní údaje…
Igelitové a papírové tašky se staly praktickým pomocník každodenního života a neodmyslitelnou součástí našeho všedního dne – i zároveň součástí naší konzumní a kulturní historie.