Podle výsledků průzkumu společnosti RAJA v oblasti elektronických obchodů patří mezi největší priority vedle ekologie a bezpečnosti také optimalizace nákladů na dopravu. Jak toho v reálu dosáhnout? Náklady na dopravu je možné ovlivnit zejména volbou vhodných obalových materiálů a správnou kalkulací přepravní ceny.
Průzkum mezi obchodníky v oblasti e-commerce provedený společností RAJA ukázal, že 20 % z nich staví na první místo svých priorit redukci cen za dopravu. „Doprava je drahá a ve výsledku snižuje ziskovost e-shopů. Obchodníci proto hledají řešení, jak snížit přepravní náklady při zachování vysoké úrovně kvality dodávek, což může být často obtížné dilema,” komentuje situaci generální ředitelka společnosti RAJA Gabriela Fabiánová.
Snižování nákladů by nemělo být na úkor kvality obalu
Snižování nákladů spojené s balením a přepravou zboží, by rozhodně nemělo být na úkor kvality použitých materiálů. V tomto případě by se mohlo zvýšit riziko poškození zboží, které souvisí s další řadou nákladů a ztrátou zákazníků. Balení lze efektivně optimalizovat jiným způsobem, než vstupovat do rizika použití levnějšího obalového materiálu. Mezi faktory, ovlivňující cenu za dopravu patří:
● výška a hmotnost produktu
● konstrukce balení
● obalový materiál
● objemová hmotnost, neboli prostor, který produkt při transportu zabírá.
Rozhodujícím faktorem je také tzv. přepravní hustota balíků, tu můžeme chápat jako hmotnost na kubický metr. „Přeprava 20 kilogramů peří tak může být dražší než přeprava 20 kilogramů železa,” vysvětluje Gabriela Fabiánová. „Vhodně zvolený obal tak, aby se vešel na paletu nebo do nákladního vozidla může snížit náklady až o 10 %,” dodává.
To potvrzuje také Aleš Juřina z obchodu Spolek milců čaje. „Česká pošta si nedávno začala účtovat dopravné podle délky nejdelší strany. V této chvíli nastala výhoda obalů od společnosti RAJA, kde si můžeme vybrat optimální rozměr balení. Myslím, že díky vhodnému obalu můžeme ušetřit kolem 10–15 % přepravních nákladů,” popisuje situaci Juřina.
Jak zjistit optimální objemovou hmotnost?
Jedním z největších současných trendů v logistice je snižování hustoty balení zásilek a firmy, které nebalí své produkty efektivně za to doslova platí – podle takzvané objemové hmotnosti přepravní ceny dnes určuje většina mezinárodních přepravních společností, jako je UPS, TNT, DPD nebo Der Kurier. Při mezinárodní přepravě s objemovou hmotností počítá také PPL, Česká pošta ji pak využívá při nadměrných zásilkách nad 850 kg.
Objemová hmotnosti se počítá podle rozměrů balíku: šířka x délka x výška / 5000. Výsledek udává objemovou hmotnost, která se porovnává s reálnou hmotností balíku. Tu vyšší dopravci účtují. Optimální objemová hmotnost je proto taková, co se nejvíce blíží hmotnosti reálné.
Díky jednoduchému výpočtu můžete zjistit, kolik můžete ušetřit díky optimalizaci rozměrů balení.
Namísto strategie jednoho obalu pro všechno, se proto vyplatí vyzkoušet individuální balení šité na míru přepravovaných produktů. Pokud je sortiment opravdu rozmanitý, ideální řešením pro online prodejce představuje použití kartonů s nastavitelnou výškou (teleskopické kartony), které se velikosti obsahu snadno přizpůsobí.
„Díky optimalizaci obalů je možné z dlouhodobého hlediska ušetřit po všech stránkách. Studie ale naznačují, že mnoho balíků obsahuje až 40 % prázdného prostoru v krabicích, který je potřeba něčím vyplnit. Špatně zvolená velikost krabice tak nestojí jen peníze, ale zatěžují i životní prostředí – zabírají více místa v dopravních prostředcích a spotřebovává se zbytečně moc materiálu. S objemovou hmotností se proto vyplatí počítat i v případě, kdy si přepravní společnost za větší rozměry nic neúčtuje,” doplňuje Gabriela Fabianová.
1. Průzkumu se účastnilo 200 respondentů, z toho 150 se pohybovalo pouze v oblasti e-commerce.
Na balení šetřete chytře
Podle údajů společnosti RAJA, představují materiálové náklady představují v průměru 60% až 80% z celkových nákladů na obal. Cena materiálu závisí od různých parametrů, jako například druh, kvalita nebo samotný výrobce obalu. Roli hraje také rozdílná konstrukce stejného objemu někdy potřebuje odlišné množství materiálu. Při některých typech materiálů dokáže „výměna“ výšky a šířky balení ušetřit 20% použitého materiálu.