Zajisté to znáte, konečně jste si pořídili to, co jste potřebovali a jste plní očekávání a netrpěliví, jak to bude fungovat, vypadat anebo to chcete jen jednoduše rozbalit a vyndat z obalu. Jenže na tento skutečně až „vybalovací boj“ je mnohdy nutné se vybavit nůžkami, nožem, kleštěmi a jinými pomůckami.
Je skutečně nutné používat tolik materiálu na obaly?
I s úplně jednoduchou logikou a průměrným vjemem pro věc můžeme zhodnotit, že třeba USB klíč zabalený do 5x násobně většího obalu z plastu asi nebude tím nejlepším řešením. (Samozřejmě, existuje zboží, které pro svůj individuální charakter opravdu nemůže být jinak zabalený, jako třeba léky, křehké věci atd.). Nejenže se jedná o nekomfortnost z pohledu konečného zákazníka, ale také dochází k enormnímu zatěžování životního prostředí.
O tomto probléme ví i jeden z největších internetových prodejců ve světě – Amazon. Viceprezident Amazonu pro spotřební zboží, pan Herrington tvrdí, že i on má problém s vybalováním produktů z takového množství obalů. Taktéž tvrdí, že pokud se rozhodnete pro typický online nákup, bude na vás čekat obrovské množství obalů s tunou práce. To samé tvrdí také CEO Amazonu Jeff Bezos: „Všichni jsme zažili frustraci při pokuse o vyndání zboží z téměř neproniknutelných obalů, jako jsou plastové boxy a výrobky svázané desítkami drátěných vazeb.“
Společnost Amazon, ale koná a už dva roky se pasuje s těžkou úlohou – jak přinutit výrobce, aby přistoupili k „Frustration-Free Packaging“ (obaly bez frustrace) a zbavili tak své produkty zbytečných obalů? Zároveň, by tím vyřešili i největší zdroj stížností zákazníků, kteří jsou frustrování vybalováním zbytečného množství obalů. I přesto, frustrace přetrvává, protože pouze 600 z miliónů produktů, které Amazon prodává je ve verzi bez „frustrace“.
Co je podstatou „Frustration-Free Packaging“?
Jestli má společnost skutečně zájem o odstranění tohoto závažného problému, musí si uvědomit fakt, že balit zboží se dá i rozumně a v souladu s udržitelným marketingem. Jestli odstraníme bariéry, které nám konzumní společnost podsouvá každou vteřinu, dřív nebo později se plně ztotožníme s „Frustration-Free Packaging“. Tento systém by měl zabránit plýtváním obalových materiálů a taktéž frustraci zákazníků. Prodejce se má přece snažit o úplnou spokojenost svých zákazníků.
Stejný produkt, lepší balení
Noví uživatelé tohoto konceptu můžou být zpočátku mírně nejistí a v obavách, jestli bude jejich produkt dostatečně zabalený a jestli nepřijdou o nějakou zakoupenou část. Avšak všechny tyto negativní bariéry třeba prolomit racionálním přístupem, vždyť popelnice můžeme naplnit i jiným způsobem…
Výrobci, kteří přistoupili k „Frustration-Free Packaging“ balí stejné produkty, které jsou k nalezení i v regálech běžných obchodů stylem, který je mnohem sofistikovanější.
Jak to vypadá v praxi?
První produkty, které byly takto balené, pocházely od společnosti vyrábějící hračky pro děti. Konkrétně se jednalo o pirátskou loď Fisher-Price Imaginext Adventures Pirate Ship. Právě hračky jsou většinou balené jako logická hádanka. Nejdřív je nutné přijít na to, jak se ten hezký a barevný obal otevírá a až pak můžeme hračku „vysvobodit“. Jestli máte u sebe děti, které si již chtějí hrát, tak je zapotřebí vyzbrojit se železnou trpělivostí a připravit se na pláč, protože tuto hračku jen tak nevybalíte. Balení, které k vám domů dorazí, je krabice v krabici, hračka je připevněna plastovými kabely a zajištěná různými obaly. Amazon toto všechno eliminoval a místo rébusu vám doručí jednoduchou krabici, v které je produkt přímo zabalený bez zbytečného odpadu a nutnosti dlouhého procesu vybalování.
Zdroj obrázku: www.images-na.ssl-images-amazon.com
Nechtějí zákazníci naše hezké obaly?
Samozřejmě, že hezký a poutavý obal prodává, ale pokud není funkční a je pro zákazníky vysloveně nepřátelský, lidé budou frustrovaní. O úspěchu této iniciativy svědčí i hodnocení lidí na Amazonu, kteří jsou z této inovace nadšení. Takový jednoduchý způsob balení začaly používat firmy jako Philips, Polaroid, Procter&Gamble, Bounty, Tide, Duracell, a jiné. Právě Duracell způsobil převrat s jejich zjednodušeným balením baterií a lidi si tento systém hodně oblíbili.
Jednoduché vybalování, menší dopad na životní prostředí a silnejší pozice na trhu
Zákazníci, kteří dostanou vaše zboží v jednoduchém a lehce dostupném obalu, již nebudou frustrovaní a zboží budou moct ihned používat. Další výhodou je šetření životního prostředí a vy se tak můžete chlubit, že vaše společnost je víc ekologická a nezatěžuje naši planetu. Jak ale může obyčejná změna balení posilnit vaši pozici na trhu? Pokud jste prodejcem na Amazonu a jste i přímým výrobcem nebo oficiálním distributorem produktu, využívaním „Frustration-Free Packaging“ získáte velikou výhodu oproti jiným prodejcům. Neautorizovaní prodejci totiž nebudou mít možnost získat ověření na zasílání takových balíků a jejich pozice budou automaticky nižší. Zákazníci se již naučili systém, že firmy, které posílají balíky bez otravného balení jsou autorizované firmy a můžou se spolehnout, že vždy obdrží originální produkt.
V případě, že na Amazonu neprodáváte, jejich systém jednoduchého balení bez frustrace může být pro vás skvělou inspirací. Lidi si jednoduché balení hodně oblíbili, o čem svědčí i množství pozitivních hodnocení. Není nic jednoduššího než implementovat již zkušenostmi ověřený systém. Přístupnost vašeho balení můžete otestovat na vzorce lidí A/B testováním. Nebo testujte původní a nové zjednodušené balení na vašich známých. Rychlost vybalení a frustrace lidí budou pro vás ukazovatelem spokojenosti zákazníků při prvním kontaktu s produktem.
Jednodušší balení = spokojení zákazníci
Jestli mají vaši zákazníci první zkušenost s produktem negativní a rozbalení produktu jim trvá nepřiměřeně dlouho, nečekejte, že u vás znova nakoupí. První dojem je zásadní nejen při potkání nových lidí, ale také při rozbalovaní produktů. Stavte tedy na jednoduchost bez zbytečných obalů, které znemožňují lidem rychlé používaní produktů. Produkty, které se dají rozbalit v průběhu vteřin a následně hned používat, budou mít zaručeně úspěch. Ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je krása.