Produktový obal představuje nevyhnutelnou součást produktu. Nejenže chrání produkt a umožňuje jeho bezpečné dodání k zákazníkovi, ale působí také jako marketingový kanál, který dokáže proměnit potenciálního zákazníka na kupujícího. Výběr obalového materiálu a designu balení by měl být strategickým cíleným rozhodnutím, které podpoří prodej a vnímání prodávaného zboží a taky značky. I to nejběžnější každodenní zboží může být díky kreativnímu obalu proměněno v unikátní produkt, který upozorňuje na svou výjimečnost a vysoce tak vyčnívá z řady.
Jak se odlišit a navrhnout obal, který prodává na první pohled?
S přibývající konkurencí je víc než kdy jindy důležité vytvořit unikátní produktový obal, který v zákaznících vyvolá okamžitou emoci a v konečném důsledku rozhodne o úspěchu produktu. Vytvoření obalu, jehož design se bude v budoucnu reprodukovat a vyvíjet, představuje výzvu, a to zejména v současné době, kdy nejsilnější trendy industriálního designu prosazují využívání biologicky rozložitelných ekologických obalových materiálů. Princip úspěchu těch nejlepších obalových designů je postaven na jednoduchém nápadu, který má veliký dopad. Inspirace může vycházet ze samotného účelu, na který je produkt určen, nebo může vycházet z již existujících unikátních obalů, které dokáží popustit uzdu fantazii.
Jaké principy obalového designu vám pomohou vytvořit unikátní trendy obal?
- 1. Využijte všechen prostor
Při návrhu produktového obalu využijte všechen prostor, který vám balení poskytuje. Neopomíjejte vnitřní plochu obalu, a přidejte vzor, který mu dodá estetičnost a tím pádem i produktu, který obaluje.
- 2. Nebojte se jednoduchosti
Jednoduchý design ve spojení s recyklovatelnými obalovými materiály je klíčem k úspěchu mnoha produktů, které komunikují jasný ekologický záměr. Nemusíte vymýšlet složitý obalový design, aby produkt zákazníky zaujal. Naopak, jednoduchost obalu poskytuje prostor pro vyniknutí samotného produktu. Pamatujte, že účel, pro který byl produkt vyroben, se má odrazit ve výběru materiálu a grafického designu obalu.
- 3. Buďte hraví – hrajte si s obalem i zákazníkem
Zákazníci nakupují produkty, které potřebují a až pak produkty, které chtějí, protože se jim líbí. Pokud existuje možnost zabalit produkt do hravého obalu, který zákazníka přiláká a pobaví, podpoříte tak jeho zájem o produkt.
- 4. Překročte meze a inovujte
Pokud prodáváte produkt, který vyrábí hodně dalších výrobců, inovace v použitých obalových materiálech je cesta, kterou je možné se odlišit. Praktičnost a ekologičnost jsou převládající trendy v současném obalovém průmyslu. Výborný příklad spojení inovace a kreativity představuje výrobce včelího medu značky Bee Bright, který překročil zažité koleje a svůj med obalil do balení z včelího vosku, který je po spotřebování možné otočit a spálit jako svíčku. Nejenže tak firma prodává dva produkty v jednom, ale jejich balení nezanechává žádný odpad.
- 5. Obalem komunikujte účel a směrování značky
Ekologické smýšlení a k němu přizpůsobený obal je skvělá cesta pro získání sympatií zákazníků. Podpořte vnímání vašich produktů a myslete na cílovou skupinu, kterou chcete oslovit. Obal reprezentuje nejen produkt, ale také účel a směřování jeho značky.
- 6. Poodhalte, co je vevnitř obalu
Produkt je primárním lákadlem pro uskutečnění prodeje. Obal je však jeho nedělitelnou součástí. Využijte obal stejným způsobem, jako tvůrci filmů využívají filmové trailery. Poodhalte zákazníkovi, co je vevnitř obalu a nalákejte ho tím správným směrem.
Podívejte se na obal očima zákazníka a zjistěte sami, jestli vás následující obaly osloví a inspirujte se od nejlepších.
- 1. Obaly s unikátním a jasným odkazem
Obal na horolezeckou osmu. Design: Jan Perháč
Využití obalu pro vsazení produktu do prostředí, do kterého je určen, výstižně doplňuje jeho účel. Nejen tvar, ale také grafika obalu horolezecké osmy, navržena Janem Perháčem, vhodně a s citem komplementuje samotný produkt a stává se jeho přirozenou součástí.
Balení sluchátek značky Noté. Design: Corinne Pant
Odůvodnit investici do obalu, který téměř okamžitě končí v odpadkovém koši a nemá žádné další využití je nesmírně náročné. Schopnost odlišit se a na první pohled zaujmout je však neocenitelným marketingovým nástrojem. Jeho sílu v praxi je možné vidět i na poetickém a zároveň funkčním převedení obalu pro sluchátka značky Noté.
Balení voděodolných hodinek značky Festina. Design: Scholz & Friends
Neexistuje lepší způsob, jak účinně prezentovat produkt, než obalem demonstrovat jednu z klíčových charakteristik produktu. Voděodolné hodinky Festina designéři obalu jednoduše nechali plavat ve vodě.
- 2. Praktické a krásné obaly zároveň
Obal na mouku. Design: Valerie Kropáčová
Obal na mouku s dvojitým využitím od Valerie Kropáčové je možné po spotřebování mouky použít jako papír na pečení. Tenhle obal kopíruje trend praktičnosti, který ocení nejeden zákazník z cílové skupiny.
Balení masových výrobků edice Tesco Finest. Design: Fiala & Šebek
Při navrhování produktového obalu je vhodné myslet na informovanost zákazníka, která je klíčová zejména při potravinových výrobcích. Poučte zákazníka co nejvíc o obsahu balení a snažte se potlačit jeho obavy a splnit jeho touhy. Balení masových výrobků edice Tesco Finest od českého studia Fiala & Šebek od prvního setkání se zákazníkem komunikuje čerstvost, luxus a důvěru v kvalitu produktu.
Balení arašídových oříšků. Design: Noémie Cotton
Jednoduché a geniální zároveň. Jak se vyznat v balíku arašídů? Které jsou ještě nevylouskané a které ano? Stačí doplnit obyčejnou papírovou přihrádku a tenhle problém je jednoduše vyřešen.
- 3. Obaly, které jsou výjimečné svou jednoduchostí
Obal pro pohár a pivo značky Svijany. Design: Nikola Marková
Tenhle minimalistický design tubusového obalu představuje nápadité dárkové balení pro pohár a půllitrové pivo, z kterého vznikl úplně odlišný objekt, naprosto unikátní svou jednoduchostí.
Obal pro sirky. Design: Jakub Klouzek
Kombinace přírodního materiálu, jednoduchého designu a čisté grafiky je silným triem, které v provedení designéra Jakuba Klouzka vytváří z obalu pro sirky plnohodnotný narozeninový dárek.
Obal pro těstoviny. Dizajn: Nikita
Food art nabírá díky obalovému průmyslu nový rozměr. Vytvořte kombinací produktu a obalu umělecký obraz, který zákazníky okamžitě nadchne.
- 4. Hravé a zábavné obaly, které mají něco navíc
Obal alkoholu. Design: Tomáš Chludila
Obal, který slouží i jako mapa pro hledání pokladu, je skvělým spojením dárku a dobrodružství. Obdarovaného nepotěší jen obsah balení, ale taky hravě strávený čas, díky obalu se skvělým sekundárním využitím.
Balení čajových sáčků. Design: Donkey Products
Královský čaj vzal svůj přívlastek doslovně a do čajového šálku ponořil celou anglickou královskou rodinu. Studio Donkey Products ukazuje vynikající způsob, jak zákazníka pobavit hravým obalem.
Balení vlny. Design: Rellana
Buďte hraví a zkuste obalem produkt dotvořit. Využívání detailů, které v spojení s obalem vytvoří zcela nový obraz je vynikající způsob, jak přilákat pozornost k produktu, který je už dlouhé roky v celé svém odvětví balený stejně.