V našem technicky vyspělém světě se užívá mnoho nebezpečného zboží a celosvětový obchod s ním se stále zvyšuje. Podle společnosti DEKRA CZ je v České republice ročně přepraveno na stovky tun nebezpečného nákladu. Na základě doporučení Organizace spojených národů (UN) byly vyvinuty předpisy pro přepravu nebezpečných věcí a nákladu. Každý způsob dopravy, jak silniční, železniční, námořní tak i letecký se řídí podle svých vlastních souborů pravidel. Cílem těchto pravidel je zajištění co nejvyšší bezpečnosti pro všechny zůčastněné osoby, ochrana životního prostředí, včetně zvířat, rostlin a vody, jakož i ochrana majetku. Jako nebezpečné látky se klasifikují všechny látky a předměty, které v případě nehody nebo nesprávným zacházením s nimi představují riziko pro širokou veřejnost a pořádek, ohrožují život a zdraví lidí a zvířat. Přeprava nebezpečných látek začíná plněním, balením, označením nebezpečného nákladu a končí rozbalením zboží u příjemce.
TESTOVÁNÍ KRABIC
Obalům pro nebezpečné zboží je věnována zvláštní pozornost, kdy ze zásady platí čím nebezpečnější látka, tím bezpečnější obal. Z tohoto důvodu jsou obaly pro přepravu nebezpečných látek testovány a certifikovány. OSN stanovila do zkušebních kritérií testy zahrnující test pádu, tlaku, stohování či chemické odolnosti. Níže najdete případy, jak probíhá např. zkouška pádová či stohování.
- Pádová zkouška
Čím více je zboží nebezpečné, tím vyšší jsou požadavky na balení při testování krabice. V tomto testování je obal mimo jiné vystaven pádové zkoušce ze 3 výšek. Balení v krabici z vlnité lepenky musí obstát pádovou zkouku, která spočívá v pádu na dno, víko, boční a čelní stranu a roh krabice. V rámci úrovně nebezpečnosti se rozlišují 3 obalové skupiny a úrovně:
Nebezpečnost | Obalová skupina | Označení obalu | Výška pádu při zkoušce v m |
Velmi nebezpečné látky | I | X | 1,80 |
Středně nebezpečné látky | II | Y | 1,20 |
Méně nebezpečné látky | III | Z | 0,80 |
Obalové skupiny jsou přiřazeny v souladu s pravidly pro přepravu v silniční, železniční, námořní i letecké přepravě dle tříd nebezpečnosti:
Třída nebezpečnosti | Námořní doprava | Letecká doprava | Silniční, železniční doprava |
Třída 1 | Převažuje skupina balení II (Y) | ||
Třída 2 | Obecně platí zvláštní požadavky na balení II (Y) | ||
Třída 3 | I, II, III | I, II, III | I, II, III |
Třída 4 | I, II, III | I, II, III | I, II, III |
Třída 5 | I, II, III | I, II, III | I, II, III |
Třída 6.1 | I, II, III | I, II, III | I, II, III |
Třída 6.2 | Zvláštní požadavky na balení | ||
Třída 7 | Zvláštní požadavky na balení | ||
Třída 8 | I, II, III | I, II, III | I, II, III |
Třída 9 | II, III | II, III | II, III |
Vnější vrstva krabice nesmí přesáhnout určitou hranici nasákavosti. Pokud je při uzavření kartonu použit lepicích prostředků, i tyto materiály musejí být voděodolné.
- Zkouška stohování
Kompletní balení musí po dobu 24 hodin odolat zatížení, které odpovídá 3 m vysokému stohu z identických balení. Výsledky těchto zkoušek se zrekapitují v testovací zprávě, která je součástí pozdějšího schválení.
OZNAČENÍ KRABIC NA NEBEZPEČNÉ ZBOŽÍ
Krabice na nebezpečné zboží musí být schváleny a příslušně označeny. Certifikované balení je k dispozici s UN značením, které musí být trvale připojeno a viditelné. Struktura kódu testované krabice:
Symbol Organice spoj. národů | Označení krabicelepenka/vlnitá lepenka/speciální balení | Obalová skupina | Max. hrubá hmotnost v kg | Krabice pro pevné látky | Rok výroby obalu | Země registrace (označení) | Schvalovací kancelář | Číslo schválení | Výrobce | |
UN|UN| UN | 4|4| 4 | G|G| GV | / Y|/ X| / X | 15|60| 77 | / S|/ S| / S | / 04|/ 04| / 04 | / D|/ A| / A | / BAM|/ PA-02| / PA-02 | / 3975|/ 3057| / 5788 | – AN|- AN| – AN |
Certifikovaný obal je opatřen značkou UN – číslem, ze kterého přesně vyplývá, co je možné s ním přepravovat a kde byl testován. Od roku 1976 jsou v tzv. „Orange Book“ definovány doporučení Organizace spojených národů (ang. zkratka UN znamenající „United Nations“) pro transport nebezpečného zboží v železniční, silniční námořní a letecké dopravě. Toto číslování musí být připevněno na obalu při přepravě nebezpečného zboží. Kromě toho musí být nebezpečné věci označeny tak, aby jako takové byly rozpoznány. To se provádí pomocí etiket a UN číslováním. V takzvané směrnici nařízení o nebezpečném nákladu jsou látky klasifikovány do 9 tříd nebezpečnosti a na základě toho musí být i patřičně zabaleny: Nebezpečné zboží se dělí do 9 tříd nebezpečnosti:
Třída 1 | Výbušné látky a předměty obsahující výbušniny |
Třída 2 | Stlačené, zkapalněné nebo rozpuštěné plyny pod tlakem |
Třída 3 | Hořlavé kapaliny |
Třída 4 | Hořlavé tuhé látky, samovolně hořlavé látky, látky, které při styku s vodou uvolňuje hořlavé plyny |
Třída 5 | Oxidačně působící látky a organické peroxidy |
Třída 6 | Toxické a infekční látky |
Třída 7 | Radioaktivní látky |
Třída 8 | Žíravé látky |
Třída 9 | Jiné nebezpečné látky a předměty, které nejsou jasně dříve uvedené třídy mohou být přiřazeny |
Všechny krabice na nebezpečné zboží v sortimentu Rajapack jsou v souladu s předpisy UN, splňují požadavky pro ADR (silniční doprava), RID (železniční doprava), IMDG CODE (námořní doprava) a IATA (letecká doprava). V souladu s požadavky na protokol o zkouškách a osvědčeních není dle schválení 4GV/4DV nutné žádné další ověřování.