Samolepicí bločky Post it

Bločky Post-it: vynález, který se udržel!

3 min čtení 01 února 2012

Jsou tak geniální a užitečné, že si bez nich nedokážeme představit běžný každodenní život v kanceláři. Americký časopis „Fortune“ je dokonce nazývají jedním z nejdůležitějších vynálezů 20. století a řadí je po bok takových vynálezů, jako je lednička, boeing 707 a CD! Samolepicí poznámkové bločky Post-it, k dostání ve velikosti, jakou právě potřebujete, nastoupily svou fenomenální vítěznou cestu od svého uvedení na trh v roce 1974. Ale jak to už u velkých objevů bývá, zpočátku to tak vůbec nevypadalo…

Již v roce 1970 vynalezl vědec Dr. Spencer Silver, tehdy pracující pro Minnesota Mining and Manufacturing Company (3M), slabě lepicí lepidlo, které sice zůstalo držet kdekoliv, ale bylo možno jej velice snadno odstranit a nezanechávalo stopy. Vynálezu takového druhu lepidla ale nebyla věnována patřičná pozornost, protože nikdo nepochopil jeho velký přínos. Až o  několik let později, v roce 1974, způsobila průlom pravidelná nepříjemnost, se kterou se potýkal Art Fry. Chemik Art Fry, taktéž zaměstnanec 3M a aktivní člen kostelního sboru,  si postěžoval: jeho papírové proužky, které si vždy pečlivě před bohoslužbou vkládal do zpěvníku, vždy po otevření knihy vypadají ven a díky tomu musí zvolené písně znovu zdlouhavě vyhledávat. A tak vynález kolegy, před lety uložený do šuplíku, opět spatřil denní světlo a po provedení několika zkoušek a zlepšení ze sebe vydal to nejlepší: poznámkové lístky spolehlivě držely ve zpěvníku a bylo možné je následně snadno odstranit nebo případně přemístit bez toho, aby zanechávaly jakékoliv stopy po nalepení. Jaký to průlom! – řeknete si.. Ve skutečnosti to však poznámkové bločky, které dostaly jméno Post-it, měly hodně těžké:

 

Bločky ve žluté barvě
Bločky ve žluté barvě

 

V roce 1977 byl firmou 3M proveden průzkum ve čtyřech oblastech USA, který přinesl výsledek, že samolepicí poznámkové bločky Post-it zhola nikdo nepoužívá. Pořád se zdálo, že není zcela jasný účel jejich využití. Naštěstí společnost 3M ve svůj objev věřila a spustila velkou marketingově orientovanou kampaň: manažeři firmy navštívili bezpočet podniků a přímo na místě předvedli a ukázali prospěch poznámkových bločků Post-it. A od té doby už nebyl úspěch k zastavení: už po čtyřech letech po oficiálním uvedení na trh, v roce 1980 dosáhly samolepicí poznámkové bločky Post-it do té doby největšího úspěchu ze všech výrobků firmy 3M!

Pro svoji vysokou užitečnost v kanceláři i dílně najdete tyto klasiky Post-it v mnoha variantách také u nás! Je jedno, jak chcete Vaše poznámky třídit či kategorizovat: dle úzkých proužků,  čtvercových tvarů, samolepicí poznámkové bločky dle rozličných pestrých barev, nebo klasické samolepicí Post-it žluté – Vaše poselství zůstane zaručeně na svém místě!

nejlepší témata