Abyste si udrželi svou každodenní konkurenceschopnost, usilovně pracujete na poskytování kvalitních logistických služeb svým zákazníkům. To je nezbytné pro zajištění jejich loajality, a tedy i vaší ziskovosti ve střednědobém horizontu. Druhou logistickou výzvou, která pohání mnoho profesionálů v tomto odvětví, představuje nalezení cesty, jak optimalizovat logistické náklady s cílem zvýšit ziskovost v kratším časovém horizontu. Pojďme si tedy dnes promluvit o logistických nákladech! Zde je deset způsobů, jak můžete přeorganizovat svůj rozpočet a optimalizovat logistické náklady v celém dodavatelském řetězci.
Lépe zorganizujte sklad
Prvním způsobem, jak optimalizovat náklady na logistiku, je organizace skladového systému. Cílem je získat skladovací prostor, ale také zefektivnit vychystávání a zkrátit dobu přípravy objednávek, abyste mohli optimalizovat svou každodenní činnost.
Jak tedy postupovat?
V první řadě je třeba zavést způsob skladování, který je vhodný pro vaše produkty a vaše podnikání. Můžete se rozhodnout pro:
- Metodu ABC (Activity Based Coasting), která spočívá v naskladňování zboží podle toho, jak často je objednáváno.
- Metodu FIFO (First In – First Out), která spočívá v umístění výrobků, které byly nedávno naskladněny, co nejblíže k místu vychystávání objednávek. Je vhodná zejména pro skladování výrobků podléhajících rychlé zkáze.
- LIFO (Last In – First Out), opak metody FIFO.
Měli byste také dbát na instalaci vertikálních skladovacích systémů, které šetří ještě více podlahové plochy. To zahrnuje výběr regálů přizpůsobených velikosti vašich zásob a instalaci skladovacích systémů, které optimalizují vychystávání. Jedná se například o zásobníky na drobné volně ložené produkty.
Předvídejte svou aktivitu a optimalizujte své zásoby
Jde o to, abyste si vytvořili prognózu prodeje své firmy, zejména ve vztahu ke špičkám objednávek (hlavní sezóna a svátky na konci roku, výprodeje atd.). Díky této logistické strategii máte včasný přehled o svých zásobách, takže se můžete vyhnout nadměrným zásobám a omezit míru neprodaného zboží. Takto můžete řídit své zásoby spíše just-in-time, nebo dokonce v reálném čase, což vám umožní snižovat skladovací prostory podle skutečných potřeb v průběhu roku.
Jak tedy postupovat?
Nainstalujte si do skladu software pro prognózování prodeje (tzv. software pro prognózy). Je vybaven vrstvou prediktivní umělé inteligence a umožňuje vám přizpůsobit činnost vašeho dodavatelského řetězce potřebám trhu.
Automatizujte správu objednávek
Správa zásob podle objednávek, vytváření skladových listů, objednávkových formulářů, faktur, inventur… To všechno jsou úkoly, které vyžadují, aby vaši logističtí operátoři trávili čas čistě administrativními úkoly, kde mají malou přidanou hodnotu a kde mohou dělat chyby. Automatizací správy objednávek jim umožníte soustředit se na zadávání objednávek do skladu nebo přípravu zásilek. Výsledek: klesne chybovost vašich objednávek a oni mohou mít přímější vliv na spokojenost vašich zákazníků.
Jak tedy postupovat?
Zvolte si systém Warehouse Management System (WMS) přizpůsobený vašemu podnikání. Jedná se o software, který automatizuje celé řízení vaší logistiky, od zpracování objednávek až po expedici. Ujistěte se, že jste si vybrali software, který lze v průběhu let upgradovat, aby držel krok s růstem vašeho podnikání.
Zrychlete vychystávání objednávek
Zvýšení rychlosti vychystávání objednávek vám umožní připravit více objednávek za den, a tím dosáhnout vyšších tržeb. A co víc, zrychlením logistických zásilek zlepšíte zákaznickou zkušenost!
Jak tedy postupovat?
V první řadě zvolte časově úsporné obaly. Může se jednat o obaly, které se snadno sestavují, nebo o obaly, které přímo obsahují systém fixace, abyste zkrátili čas strávený ručním vkládáním výplní. Měli byste také zvážit mechanizaci nebo automatizaci logistické činnosti. Stroje na papírové nebo vzduchové výplně, páskovací stroje nebo stretch baličky pro paletizaci mohou výrazně urychlit průchodnost skladu a výrazně zefektivnit vychystávání objednávek.
Nakupujte obaly ve velkém
Chcete-li racionalizovat své náklady na obaly, není nad to objednávat obaly ve velkém. Většina specialistů vám při objednání většího objemu obalů umožní využít výhodnějších cen.
Jak tedy postupovat?
Zjistěte si, jaké sazby nabízí váš poskytovatel logistických obalů, pokud objednáváte ve velkém. Rovněž si předem naplánujte objem obalů, které budete v daném období potřebovat, a vyčleňte ve svém skladu prostor pro jejich skladování.
Outsourcujte logistické služby, pokud je to nutné
Outsourcovaná logistika zahrnuje svěření celého nebo části vašeho dodavatelského řetězce externímu poskytovateli logistických služeb s optimálními odbornými znalostmi v oblasti řízení objednávek a logistické expedice. Outsourcing vám může umožnit soustředit se na vaši hlavní činnost, a tak optimalizovat marketingovou nebo prodejní strategii a maximalizovat návratnost investic.
Jak tedy postupovat?
Vyberte si správného poskytovatele outsourcingu logistiky na základě jeho specializace ve vztahu k vašim produktům a vašemu oboru podnikání. Poté analyzujte jejich ceny: pokud vám umožní snížit vaše současné logistické náklady, možná se vám vyplatí je využít.
Optimalizujte nakládání přepravních prostředků
Jde o to, abyste se zbavili prázdného místa v zásilkách – protože to vás může přijít draho, když vám dopravce účtuje zásilky podle objemové hmotnosti! To platí zejména v případě, že posíláte balíky do zahraničí nebo expresní zásilkou.
Jak tedy postupovat?
Především si vyberte obal, který je skutečně přizpůsoben potřebám ochrany vašich výrobků. To vám pomůže vyhnout se plýtvání, například pokud jde o výplň. Můžete se také rozhodnout pro méně objemné obaly, jako jsou pružné obaly (například obálky) nebo extra ploché bedny, pokud to vaše zboží umožňuje. Pokud máte vlastní vozový park, ujistěte se, že jeho velikost odpovídala objemu zásilek, které denně zpracováváte.
Zkontrolujte dodací lhůty a optimalizujte logistické náklady
Expresní doručení je nejdražší způsob doručení, který nabízejí poskytovatelé přepravy zboží, a zároveň ten, který doručí vaše zboží zákazníkům nejrychleji. Dobrý důvod zjistit, zda ji vaši zákazníci skutečně potřebují, a případně optimalizovat své logistické náklady!
Jak tedy postupovat?
Dejte svým zákazníkům možnost doručení zboží menší rychlostí, a nabídněte jim výhodnější sazbu za tyto dodávky rozložené v čase.
Spojte své zásilky s jinými společnostmi
Sami se pohybujeme rychleji. Společně dojdeme dál – a co je důležitější, za nižší cenu! To je hlavním motivem sdruženého doručování, které spočívá ve sdružování zásilek několika společností při expedicích.
Jak tedy postupovat?
Někteří dopravci nabízejí služby sdíleného doručování pro různé zákazníky. Pokud nemůžete najít to, co hledáte, můžete také nabídnout společnosti v blízkosti vašeho skladu možnost sdružit vaše zásilky.
Pravidelně vypisujte výběrová řízení na přepravu
Posledním zajímavým způsobem, jak optimalizovat náklady na logistiku, je snažit se získat nejlepší nabídky od poskytovatelů přepravních služeb, aniž by byla ohrožena kvalita poskytovaných služeb, a to pravidelným vypisováním výběrových řízení.
Jak tedy postupovat?
Vytvořte rozsáhlou specifikaci svých logistických potřeb a zašlete ji několika poskytovatelům služeb. Ti vám snadno sdělí informace o nabízených slevách v závislosti na objemu zásilek odesílaných každý měsíc.
Nyní máte k dispozici všechny informace, které potřebujete k optimalizaci nákladů v celém dodavatelském řetězci – od strategie zadávání zakázek až po dopravní procesy!